چرا کولر گازی باد گرم می زند ؟
نوشته شده توسط : سارا

  گاهی شما نیز با این مشکل مواجه شده اید که کولر گازی باد گرم می زند و خنک کنندگی سابق را ندارد، در این مطلب دلایل این که چرا کولر گازی باد گرم می زند را بررسی می کنیم.

 

کولر گازی برنامه سرویس و نگهداری نداشته است:

یکی از عمده ترین دلایلی که باعث می شود کولر ها خراب شوند و در واقع یک پاسخ برای سوال چرا کولر گازی باد گرم میزند نداشتن برنامه بازدید دوره ای از کولر گازی است. برخی از افراد خیال می کنند همین که کولر گازی را نصب کنند کفایت می کند و باید هر بار به راحتی از آن بدون نگرانی استفاده کنند  این در حالی است که قبلا همه ما به یاد داریم که برای راه اندازی کولر های آبی حتما قبل از شروع کار انها با استفاده از روغن کاری موتور کولر و شستشو و یک آچار کشی حسابی کولر را برای استفاده در فصل گرما آماده می کردیم ولی این تفکر برای کولر های گازی کمتر دیده می شود در صورتیکه نیاز اولیه سلامت و کارکرد مناسب این کولر ها هم داشتن یک برنامه سرویس و نگهداری سالیانه می باشد.

وقتی به موقع کار بازدید و سرویس دوره ای کولر گازی انجام نشود گرد و غبار بر روی تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی کولر می نشیند و باعث می شود دقت عملکرد آنها پایین بیاید.

 

گرفتگی فیلتر هوا یکی از دلایل باد گرم کولر گازی

پاسخی دیگر برای اینکه چرا کولر گازی باد گرم میزند و یکی دیگر از دلایل گرم بودن باد کولر گازی کثیف شدن و گرفتگی فیلتر هوای کولر گازی با انواع گرد و غبار  می باشد. اگر فیلتر های کولر گازی کثیف شده باشند جریان هوا کند و کم می شود ،این گرفتگی باعث خواهد شد تا کویل های خنک کننده جریان هوا برفک بزنند  و این برفک ها  مسیر جریان هوا را بیشتر مسدود کنند. وقتی جریان باد به راحتی در مسیر کویل های خنک کننده حرکن نکند باد خروجی دستگاه کم و گرم می باشد. در این مواقع برای تعمیر کولر گازی باید اقدام به تعویض فیلتر کولر گازی و یا شستشوی ان با برس و کمی سرکه و آب و یا محلول مایع شستشو بکنید.

فن یا موتور فن سوخته است

فن یا موتور فن سوخته پاسخی برای اینکه چرا کولر گازی باد گرم میزند :در این حالت اگر فن کار نکند اصلا بادی در کار نیست و یا قطعی سیم دارد. با بررسی کارشناس تعمیر کولر گازی اگر عیب از فن بود در صورتیکه مشکل برقی باشد مرتفع و در غیر اینصورت باید فن و تعویض شود.

 

کولر گاز ندارد

معمولا پس از مدتی کار کردن کمپرسور کولر گازی نیاز به شارژ گاز دارد. اگر این اتفاق نیافتد طبیعی است که خنک کنندگی دستگاه کم می شود زیرا کولر های گازی با استفاده از این گاز خنک می شوند.بنابراین این سوال پیش می آید که چرا کولر گازی باد گرم میزند .

البته همیشه دلیل خالی شدن گاز کارکرد طولانی مدت آن نیست، گاهی مسیر گاز دچار نشتی شده که باید به دقت بررسی و نشتی در ابتدا تعمیر شود  و سپس اقدام به شارژ گار کولر بشود.

برای شارژ کولر گازی حتما از گاز مناسب و توسط کارشناسان مطمئن و با تجربه این کار را انجام دهید.

خرابی کمپرسور

کمپرسور به دلایل مختلفی می تواند خراب  شود و این خرابی انواع مختلفی دارد ، مثلا پیچ پروانه خنک کننده هرز شده باشد، رله خراب شده باشد، جریان برقی که دریافت می کند کم باشد و ... ولی هر آنچه که هست تاثیر این خرابی در گرم شدن باد کولر خود را نشان می دهد. بررسی دقیق مشکل کمپرسور یک موضوع بسیار حرفه ای است. از آنجایی که تعمیر کمپرسور کولر گازی عموما امکان کمی دارد اگر عیب از خود کمپرسور بود باید تعویض شود و هزینه زیادی دارد بنابراین توصیه می شود این کار را کارشناسان انجام دهند تا حتی المقدور بتوانید آن را تعمیر کنید.

ولوم ترموستات ایراد دارد

گاهی میزان درجه دمایی که به ترموستات می دهید مناسب نیست. در این حالت ولوم خراب است و دمایی را که شما تنظیم می کنیم در واقع دمای مورد نظر کولر و خنکای مورد نظر شما نیست زیرا ولوم اشتباه می کند بنابراین این سوال پیش می آید که چرا کولر گازی باد گرم میزند . این مشکل دو جنبه دارد . یا خود ولوم خراب است و یا ترموستات ایراد دارد که مشکل احتمالا از سیم های رابط ترموستات باشد.

کارشناس عیب یابی و تعمیر کولر گازی باید قبل از مراجعه به کمپرسور ترموستات و اتصالات و سیم های آن را بررسی کند تا در صورت خرابی ولوم و یا ترموستات ان را تعمیر و یا تعویض کند.

 

اوپراتور برفک زده

چرا کولر گازی باد گرم میزند اپراتور برفک زده و معیوب پاسخ داد .را میتوان با خرابی کلید چند حالته ، خراب بودن فن ، هرز شدن پروانه اواپراتور، پاره شدن تسمه پروانه، بسته بودن ورودی هوا و ... همه می تواند دلیل یخ زدن اواپراتور و خنک نکردن کولر باشد.

ابتدا باید کلید چند حالته تست شود اگر کلید چند حالته سالم بود باید فن بررسی شود . خراب بودن پروانه اواپراتور یک نشانه کلیدی دیگر هم دارد. اگر باد خروجی کولر گرم بود و  صدای کولر هم زیاد شده باشد نشان از خرابی پروانه دارد . خرابی و پاره شدن تسمه هم تنها در مدل هایی اتفاق می افتد که دارای تسمه باشند و اغلب قدیمی تر هستند.

 

ورودی هوای کولر گرفته

این مشکل یا به دلیل تعمیرات کولر گازی و یا تعمیرات ساختمان به وجود می آید و موجب ایجاد این سوال که چرا کولر گازی باد گرم میزند میشود . معمولا ضربه و یا فشاری باعث له شدن لوله مسی تامین هوا می شود. این له شدگی گاهی هم با سوراخ شدن و یا شکستن لوله همراه است. . وقتی لوله ها سوراخ شوند و یا بشکنند ذرات ساختمانی و خاک لوله را مسدود می کنند و عدم ورود و تامین هوا باعث می شود باد خروجی از کولر کیفیت لازم را نداشته باشد.

 

اورلود خراب است

اورلود بخصوص به دلیل اینکه اغلب در داخل کمپرسور است کاری تخصصی است و باید تعمیر اولود کولر گازی را حتما به متخصص بسپارید. زیرا باید پوسته کمپرسور پاره شود و اورلود خارج شود و تعمیر شود. البته همه مدل ها هم اینگونه نیستند و برخی از انها اورلود را در دسترس قرار می دهند.

 





:: برچسب‌ها: علت باد گرم کولر گازی , چرا کولر گازی باد گرم می زند ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: